ورزش به تنهایی در کاهش وزن موثر نیست

اوت 2015- فعالیت فیزیکی مزایای بسیاری زیادی اعم از کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بهبود سلامت روانی فرد دارد اما به گزارش محققان بهداشت عمومی، پرفسور کوپر و پرفسور لوک، بر خلاف باور رایج،  ورزش به تنهایی در کاهش وزن موثر نیست.

فعالیت فیزیکی،برای بهبود میزان سلامتی و تناسب اندام حیاتی است ،اما شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش می‌تواندروند افزایش چاقی را کند نماید. نتایج این تحقیق در مجله ی بین‌المللی Epidemiology منتشر گردید.

دکتر کوپر و دکتر لوک سالها به بررسی ارتباط بین فعالیت فیزیکی و چاقی پرداخته‌اند،هنگامیکه این  تحقیق را آغاز کردند، فعالیت فیزیکی را کلیدی برای از کاهش وزن فرض نمودند اما بخش اعظمی از شواهد نشان داد که این فرض اشتباه است.

اگر فعالیت بدنی خود را افزایش دهید اشتهای شما افزایش می یابد و با خوردن غذای بیشتر، انرژی صرف شده را جبران می کنید، بنابراین با یا بدون افزایش فعالیت فیزیکی،کنترل کالری کلید اصلی کاهش یا حفظ وزن است.

پرفسورکوپر و پرفسور لوک می گویند:بخش اصلی پیام بهداشت عمومی در توصیه‌ها غالبا فعالتر بودن، استفادهاز پله‌ها وخوردن میوه ها و سبزیجات تازه است، امادر این نسخه باید بطور دقیق  بیان شود که تنها یک روش مؤثر برای از دست دادن وزن وجود دارد و آن خوردن کالری کمتر است.

دکترکوپر استاد و صاحب کرسی و دکترلوک استاد و نایب رئیس دپارتمان بهداشت عمومی دانشگاه لویولا دردانشکده ی پزشکیStritchشیکاگومعتقدند این تلاش صنایع غذایی و نوشیدنی است تا توجه مردم را از مصرف کالری با ترویج این نظریه که فقدان فعالیت فیزیکی علت اصلی چاقی است، منحرف نماید.برای مثال اخیرا نیویورک تایمز گزارشی را منتشر نمود که در آن شرکت کوکا کولابزرگترین تولید کننده ی نوشیدنی‌های قندی از علوم جدید برای ارائه ی راه حلی برای این بحران چاقی  حمایت می کند راه حلی که مبتنی برحفظ وزن سالم با  ورزش بیشتر و کاهش نگرانی در مورد مصرف کالری باشد.

در ژورنال بین‌المللی  اپیدمیولوژی،  دکتر لوک ودکتر کوپر جزییات شواهدی که نشان می دهد فعالیت فیزیکی، کلید کاهش وزن نیست را بیان کرده اند، در اینجا برخی از آنها را برای شما آورده ایم:

-         اغلب استدلال می شود که نرخ پایین چاقی در آفریقا، هند و چین بخشی به دلیل کار روزانه ی شدید است،برای مثال آفریقاییان آمریکایی بدلیل کاهش فعالیت فیزیکی وزن بیشتری نسبت به آفریقائیان نیجریه ای دارند اماشواهد از این تصور پشتیبانی نمی‌کند. مطالعات توسط دکتر لوک و همکارانش نشان داد وقتی این نتایج برای اندازه ی بدنی این افراد تصحیح شود،نیجریه ای ها نسبت به آفریقائیان آمریکایی کالری بیشتری از طریق فعالیت فیزیکی نمی سوزاندند.

-         درکارآزمایی‌های بالینی متعدد نشان داده شد که ورزش همراه با محدودیت کالری عملا همان کاهش وزنی را سبب می شود که محدودیت کالری به تنهایی سبب می گردد.

-         مطالعات مشاهداتی نشان می‌دهند که هیچ ارتباطی بین مصرف انرژی و متعاقب آن تغییر وزن وجود ندارد.

-         کسربی نهایت کوچکی از جمعیت ایالات متحده درگیر مصرف انرژی کافی و زیاد بمنظور تعادل انرژی طولانی مدت خود هستند.

منابع:

International Journal of Epidemiology, 2014; 42 (6): 1831 DOI: 10.1093/ije/dyt159

www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150817142140.htm